Siani, il fratello Paolo 40 anni dopo: “La verità di Giancarlo non muore”
ROMA – A quarant’anni dall’omicidio del giornalista Giancarlo Siani, giovane cronista de Il Mattino ucciso dalla camorra il 23 settembre 1985, la sua memoria è più viva che mai. Il…
L'articolo Siani, il fratello Paolo 40 anni dopo: “La verità di Giancarlo non muore” su Lumsanews.
Eurallumina, operai in protesta a 40 metri d’altezza: “Governo sblocchi i fondi”
[quote]CARBONIA IGLESIAS – Una protesta a 40 metri d’altezza per chiedere il rilancio della fabbrica Eurallumina. È la decisione intrapresa dagli operai del polo industriale chiuso nel 2009 che dal…
L'articolo Eurallumina, operai in protesta a 40 metri d’altezza: “Governo sblocchi i
Un premio alla memoria di Maria Grazia Cutuli, giornalista uccisa in Afghanistan. Tra le vincitrici Maria Gianniti
[quote]CATANIA – Nel 1991 l’inviata del Corriere della Sera Maria Grazia Cutuli veniva barbaramente uccisa in Afghanistan. A distanza di 24 anni la sua memoria viene celebrata a Santa Venerina…
L'articolo Un premio
IA e protezione dei dati: ecco come applicare le linee guida EDPS per la gestione dei rischi
@Informatica (Italy e non Italy 😁)
Particolare attenzione deve essere posta su trasparenza, interpretabilità e spiegabilità del modello. L’organizzazione deve comprendere come l’IA prende le decisioni, quali fattori le influenzano e quali siano le motivazioni
TyL likes this.
Informatica (Italy e non Italy 😁) reshared this.
ECUADOR. Nuova Costituzione: bocciata la proposta di Daniel Noboa
@Notizie dall'Italia e dal mondo
L’intenzione del presidente di destra era quella di riscrivere una Carta costituzionale con una chiara matrice neoliberista e rivolta alle privatizzazioni
pagineesteri.it/2025/11/17/ame…
Notizie dall'Italia e dal mondo reshared this.
An Introduction to DC Motor Technology
[Thinking Techie] takes us back to basics in a recent video explaining how magnets, coils, brushed DC motors, and brushless DC motors work. If this is on your “to learn” list, or you just want a refresher, you can watch the video below. It’ll be ten minutes well-spent.
The video covers the whole technology stack behind the humble DC motor in its various incarnations. Starting with basic magnetic effects, it then proceeds through 2-wire brushed DC motors and finally into 3-wire brushless DC motors (BLDC motors).
It’s worth knowing that the 3-wires in a BLDC motor are for three power phases; they are not, as in an RC servo, positive, negative, and signal leads. But, confusingly, the BLDC motors in your PC fans do have positive, negative, and signal pins. But that’s because, like an RC servo, the fans have controllers built into the case.
Thanks to [Keith Olson] for writing in about this one. If you’d like to go deeper into BLDC controller tech, check out Take A Ride Through The Development Of A Custom BLDC Motor Controller and Moteus Open Source BLDC Controller Gets Major Upgrade.
youtube.com/embed/me6034BrwN8?…
Tor Browser 15.0.1: Risoluzione di Vulnerabilità Critiche e Miglioramenti
Il progetto Tor ha rilasciato Tor Browser 15.0.1, risolvendo le vulnerabilità di sicurezza critiche ereditate da Firefox 140.5.0esr.
Questa versione di manutenzione offre protezioni essenziali agli utenti attenti alla privacy che si affidano alla navigazione anonima.
Novità nella versione 15.0.1
L’aggiornamento include una revisione completa di Firefox 140.5.0esr, che incorpora patch di sicurezza essenziali dall’ultima versione di supporto esteso di Mozilla.
Tor Browser 15.0.1 è ora disponibile nella pagina ufficiale di download e nella directory di distribuzione di Tor Browser.
I miglioramenti principali includono aggiornamenti all’estensione NoScript (versione 13.4) e correzioni che risolvono diversi bug critici che influiscono sulle funzionalità principali.
La versione risolve i problemi di persistenza del livello di zoom, per cui le impostazioni di zoom predefinite vengono inaspettatamente ripristinate al 100%, una frustrazione comune per gli utenti con preferenze di ingrandimento specifiche.
Vulnerabilità di sicurezza corrette
L’aggiornamento include correzioni di sicurezza retroportate da Firefox ESR 145 e risolve otto vulnerabilità documentate identificate nel motore Firefox sottostante.
Si va da difetti ad alto impatto che incidono sul rendering grafico e sulle operazioni WebAssembly a problemi di gravità moderata riguardanti bypass delle policy e gestione della memoria.
Tutte le piattaforme beneficiano dell’aggiornamento dell’estensione NoScript e delle correzioni di bug. Gli utenti Windows, macOS e Linux beneficiano anche dell’integrazione con Firefox 140.5.0esr, con correzioni per il problema che compromette la visibilità del messaggio di aggiornamento nelle pagine about:tor.
Gli utenti Linux possono usufruire in particolare del ripristino dei font Noto CJK, della sostituzione dei font Jigmo meno leggibili e della risoluzione dei problemi di rendering dei font nella finestra di auto aggiornamento.
Gli utenti Android ora beneficiano di una gestione corretta del processo di aggiornamento delle estensioni, che in precedenza non veniva eseguito correttamente sui dispositivi mobili. GeckoView è stato aggiornato alla versione 140.5.0esr per adattarsi alle build desktop.
Il sistema di build ha ricevuto aggiornamenti di manutenzione, tra cui un aggiornamento della versione Go alla 1.24.10 sulle piattaforme Windows, Linux e Android.
I miglioramenti specifici per Android ottimizzano i processi di firma e zipalign, riducendo le operazioni ridondanti durante le build di rilascio.
Gli utenti possono scaricare Tor Browser 15.0.1 direttamente dal sito web ufficiale del Tor Project. Chi riscontra problemi o desidera nuove funzionalità è invitato a inviare feedback tramite il canale dedicato alla segnalazione dei bug sul portale di supporto Tor.
Il changelog completo documenta tutte le modifiche, compresi i miglioramenti al sistema di build interno, garantendo stabilità di manutenzione a lungo termine per il browser incentrato sulla privacy.
L'articolo Tor Browser 15.0.1: Risoluzione di Vulnerabilità Critiche e Miglioramenti proviene da Red Hot Cyber.
16 anni di Go: un linguaggio di programmazione innovativo e scalabile
Nel novembre 2025, il linguaggio di programmazione Go ha compiuto 16 anni. È stato rilasciato pubblicamente il 10 novembre 2009, come esperimento di Google per creare un linguaggio semplice e veloce per grandi sistemi distribuiti. Oggi è uno strumento chiave per lo sviluppo lato server moderno. L’attuale versione stabile ha raggiunto la versione 1.25.4 di Go, con patch di sicurezza regolari e miglioramenti al runtime e alla libreria standard.
L’idea di Go è nata all’interno di Google con Robert Griesemer, Rob Pike e Ken Thompson. Volevano un linguaggio che si compilasse quasi alla stessa velocità del C, ma che fosse anche simile in usabilità a Python e scalabile a basi di codice di grandi dimensioni e server multithread. Go 1.0 è stato rilasciato nel 2012 con una promessa pubblica: il codice scritto per la prima versione avrebbe continuato a essere sviluppato nelle versioni successive.
La compatibilità è stata effettivamente mantenuta nel corso degli anni, il che distingue significativamente Go da molti concorrenti e riduce i costi di supporto per progetti di lunga durata.
Negli ultimi 16 anni, Go è diventato più di un semplice linguaggio, ma uno standard de facto per le infrastrutture cloud. È alla base di Docker, Kubernetes, Terraform e Prometheus, gli strumenti che alimentano la stragrande maggioranza delle moderne piattaforme cloud e container. Tra il 2015 e il 2018 circa, Go si è affermato come la scelta principale per i microservizi e gli strumenti per container e, entro il 2024, è diventato uno dei linguaggi più utilizzati al mondo, in particolare nei servizi di intelligenza artificiale e nei dispositivi edge. Secondo una ricerca di JetBrains e SlashData, ci sono milioni di sviluppatori Go in tutto il mondo e, in classifiche come TIOBE e GitHub Octoverse, il linguaggio si posiziona costantemente tra i primi 10 ed è uno dei linguaggi open source in più rapida crescita e tra i client API.
Sebbene l’evoluzione del linguaggio sia proceduta senza intoppi, ci sono stati diversi punti di svolta. L’evento più significativo degli ultimi anni è stata l’introduzione dei generici in Go 1.18 nel 2022. Si è trattato del più grande aggiornamento sintattico nella storia del linguaggio, atteso con ansia dagli sviluppatori da molti anni.
Ora è possibile scrivere collection generiche e codice di utilità senza infiniti copia-incolla, mantenendo la semplicità che contraddistingue Go. Le versioni successive si sono concentrate meno sull’aspetto sorprendente e più sul perfezionamento di quanto già esistente. Go 1.22 e Go 1.23 hanno introdotto miglioramenti al compilatore e al linker, ottimizzazioni guidate dal profilo più efficaci, nuovi pacchetti iter e struct, timer e ticker rielaborati e aggiornamenti alle librerie di crittografia e networking, incluso il supporto per Encrypted Client Hello e schemi post-quantistici sperimentali in TLS.
Nel 2025, è stata rilasciata Go 1.25, che ha ulteriormente migliorato l’osservabilità e la containerizzazione: il runtime ora adatta automaticamente il numero di thread ai limiti della CPU, sono state introdotte una garbage collection sperimentale con pause più brevi e una modalità Flight Recorder per il tracciamento continuo con basso overhead, e la libreria standard ha acquisito strumenti per un test del codice simultaneo più pratico e una nuova versione di encoding/json.
Le statistiche della community mostrano che il linguaggio è entrato in una fase matura, ma rimane attraente. JetBrains classifica Go tra i linguaggi più promettenti secondo il Language Promise Index,e Stack Overflow lo classifica tra le tecnologie più “desiderate” e “rispettate”, con gli sviluppatori Go che guadagnano, in media, al di sopra della media del settore. Nel 2024, il team del linguaggio ha assistito a un cambio nella leadership tecnica: dopo l’uscita di Russ Cox, Austin Clements ha assunto il ruolo di responsabile tecnico generale e Cherry Mooy è ora responsabile del core di Go, sebbene la direzione dello sviluppo non sia cambiata. Il team continua a dare priorità alla stabilità, a modifiche accurate e a miglioramenti basati sulla telemetria e sui sondaggi degli utenti.
Nel suo sedicesimo anniversario, Go si presenta come un raro esempio di linguaggio “calmo” che non insegue l’hype, ma rafforza costantemente la sua posizione in aree in cui affidabilità, prevedibilità e facilità di manutenzione sono fondamentali. Per le aziende, questo significa la possibilità di sviluppare sistemi per anni a venire senza continue riscritture, e per gli sviluppatori, significa uno strumento chiaro e comprensibile che non enfatizza funzionalità di tendenza, ma piuttosto garantisce che la programmazione distribuita complessa rimanga un compito gestibile per i team tradizionali.
L'articolo 16 anni di Go: un linguaggio di programmazione innovativo e scalabile proviene da Red Hot Cyber.
Supersized Calculator Brings the Whole Intel 4000 Gang Together
Though mobile devices and Apple Silicon have seen ARM-64 explode across the world, there’s still decent odds you’re reading this on a device with an x86 processor — the direct descendant of the world’s first civilian microprocessor, the Intel 4004. The 4004 wasn’t much good on its own, however, which is why [Klaus Scheffler] and [Lajos Kintli] have produced super-sized discrete chips of the 4001 ROM, 4002 RAM, and 4003 shift register to replicate a 1970s calculator at 10x the size and double the speed, all in time for the 4004’s 50th anniversary.
We featured this project a couple of years back, when it was just a lonely microprocessor. Adding the other MSC-4 series chips enabled the pair to faithfully reproduce the logic of a Busicom 141-PF calculator, the very first to market with Intel’s now-legendary microprocessor. Indeed, this calculator is the raison d’etre for the 4004: Busicom commissioned the whole Micro-Computer System 4-bit (MCS-4) set of chips specifically for this calculator. Only later, once they realized what they had made, did Intel buy the rights back from the Japanese calculator company, and the rest, as they say, is history.
Since its history, it belongs in a museum– and that’s where this giant, FET-based calculator is going. If you happen to be in Solothurn, Switzerland, you’ll be able to see it at a new history of technology exhibit opening at the Enter Museum in 2026. Do check out the write-up and links at 4004.com if you want to learn about this important piece of human history.
The museum-quality hack. Three 4003 shift registers are on the left, with a 4001 ROM above the 4004 CPU in the center, flanked by three 4002 RAM “chips” on the right. Photo by [Klaus Scheffler].We had to specify “first civilian microprocessor” at the start of this article because the US Navy beat them to the punch by a whole year, and kept it secret until 1998. There’s something very 1970s about the fact that top-secret US military technology was reinvented for a Japanese calculator within a year. It honestly makes [Federico Faggin], the man credited with the design, seem no less visionary than when we thought he was first out of the gate.
Poliversity - Università ricerca e giornalismo reshared this.
servizi editoriali a cura di MG
#editing #schede #pareri #ufficiostampa #curatele #lezioni #conferenze
reshared this
De Cataldo torna in libreria con ‘Una storia sbagliata’
@Giornalismo e disordine informativo
articolo21.org/2025/11/de-cata…
Un intreccio tra il noir di denuncia e la memoria storica degli anni ’70: un periodo segnato dal terrorismo e culminato nel rapimento Moro. La storia, quella ufficiale, è sbagliata, distorta e in contrasto con
Giornalismo e disordine informativo reshared this.
Salvare Alberto Trentini non è né di destra, né di sinistra. È solo giusto, urgente, umano
@Giornalismo e disordine informativo
articolo21.org/2025/11/salvare…
Presidente Meloni, Alberto Trentini è da un anno in un carcere del Venezuela, senza neanche un’imputazione.
Giornalismo e disordine informativo reshared this.
Perché Epstein è un guaio serio per Trump
@Giornalismo e disordine informativo
articolo21.org/2025/11/perche-…
Se vi aspettate che dai “file” su Epstein emerga una foto o un video di Trump che fa sesso co una minorenne vi sbagliate, non accadrà. Ma se vi aspettate che Trump riesca con diversivi e minacce a uscire indenne anche da questo scandalo vi
Giornalismo e disordine informativo reshared this.
In un paese normale, davanti ad un partito che organizza una manifestazione in auto per protestare contro le piste ciclabili, uno si domanderebbe "ma che problemi hanno?".
Qui sali nei sondaggi...
Fratelli d’Italia ha organizzato una protesta in macchina contro le piste ciclabili
A Roma, contro le politiche di mobilità sostenibile del sindaco Roberto GualtieriIl Post
like this
reshared this
Antonio Rotelli likes this.
Il bollettino di guerra quotidiano delle morti sul lavoro
@Giornalismo e disordine informativo
articolo21.org/2025/11/il-boll…
La strage nell’indifferenza, quella di cui nessuno parla (tranne raramente) e nessuno vuole vedere. Un bollettino di guerra sul lavoro che fa paura. Non fredde statistiche, non freddi numeri, ma
reshared this
Ho scoperto che #AIMP ha un tag editor che ti permette di caricare anche un'immagine.
Adesso la mia vita non avrà più senso finché non avrò messo le copertine degli album di provenienza a tutti i miei mp3.
😍
Poliversity - Università ricerca e giornalismo reshared this.
La legge di Onan
@Politica interna, europea e internazionale
L'articolo La legge di Onan proviene da Fondazione Luigi Einaudi.
Politica interna, europea e internazionale reshared this.
Does anybody know how to change the mp3 tags that are displayed by AIMP?
In the image below I'd like to see the "date" tag ("1982") instead of the "album" tag ("Collezione").
#AIMP
Poliversity - Università ricerca e giornalismo reshared this.
The newly sequenced RNA is 25,000 years older than the previous record-holder, opening a new window into genetic evolution and revealing a surprise about a famous mammoth mummy.#TheAbstract
Convocazione Assemblea dei Genitori del Liceo Augusto per il giorno venerdì 21 novembre alle ore 17
In base
- all'art. 5, Parte Seconda del Regolamento di Istituto
- all'art. 5 del Regolamento del Comitato dei Genitori,
- al consenso accordato alla convocazione da parte della maggioranza dei rappresentanti di classe membri dell'Assemblea dei Rappresentanti
- alle necessità di modificare la data inizialmente stabilita dal Comitato dei Genitori, a causa delle esigenze logistiche della Scuola
- all'esito dell'Assemblea dei Rappresentanti tenutasi il 13 novembre 2025 che ha dato mandato al Presidente di individuare una data sulla base delle disponibilità del maggior numero e alla maggior rappresentanza da parte dei genitori candidati come consiglieri di Istituto alle elezioni del 23 e 24 novembre
- alla risposta positiva di almeno due terzi dei candidati in ciascuna delle due liste concorrenti
il Presidente del Comitato dei Genitori
CONVOCA L'ASSEMBLEA DEI GENITORI DEL LICEO AUGUSTO PER IL GIORNO VENERDÌ 21 NOVEMBRE ALLE ORE 17
Trattandosi di Assemblea on line organizzata con strumenti e risorse del Comitato dei Genitori e non essendoci bisogno dell'autorizzazione della Scuola, non è necessario proporre due date di convocazione alla dirigenza scolastica.
L'Assemblea si terrà in videoconferenza con accesso tramite link che sarà inoltrato almeno mezz'ora prima dell'assemblea tramite:
- la presente mailing list
- l'account social del Comitato
- la bacheca delle attività del Comitato
L'ordine del giorno è il seguente:
1) Approvazione del regolamento dell'Assemblea e dell'ordine del giorno (il regolamento verrà inviato nei prossimi giorni)
2) Presentazione delle due liste di candidati della componente genitori per le elezioni per il Consiglio di Istituto e sessione di domande e risposte
3) Considerazioni relative alla rappresentanza dei genitori e raccolta delle istanze dei genitori
4) Varie ed eventuali
Fino alle 24 ore precedenti l'assemblea, tutti i genitori e tutori degli studenti del Liceo Augusto potranno richiedere, rispondendo a questa email, l'aggiunta di punti all'ordine del giorno nella sezione Varie ed Eventuali.
In forza dell'art. 5 del Regolamento di Istituto, all'assemblea di istituto possono partecipare con diritto di parola il Dirigente scolastico e i docenti dell'istituto; per ragioni organizzative, costoro potranno richiedere il link della riunione prendendo contatto con la presidenza del Comitato entro le 12 ore precedenti.
Ora Trump ha paura dell’inflazione: riduce i dazi su carne, pomodori, banane, caffè
Nell’elenco alcuni prodotti che gli Stati Uniti non possono coltivare e anche il manzo il cui prezzo ha raggiunto livelli record nel PaeseRedazione Esteri (Quotidiano Nazionale)
Venezuelani deportati dagli Stati Uniti e torturati in El Salvador
@Notizie dall'Italia e dal mondo
I venezuelani mandati in El Salvador dagli Usa all'inizio di quest'anno sono stati torturati e sottoposti ad altri abusi, tra cui violenze sessuali
L'articolo Venezuelani pagineesteri.it/2025/11/15/mon…
Notizie dall'Italia e dal mondo reshared this.
Marion County Record settlement: A step toward accountability
Dear Friend of Press Freedom,
Rümeysa Öztürk has been facing deportation for 234 days for co-writing an op-ed the government didn’t like. As we’ll discuss during an online panel next Tuesday, the government hasn’t stopped targeting journalists for removal. Read on for news from Kansas, Ohio, and more.
Kansas county pays $3M for forgetting the First Amendment
Press freedom just scored a $3 million win in Kansas. The county that participated in an illegal raid on the Marion County Record in 2023 is cutting big checks to journalists and a city councilor to settle their lawsuits.
As part of the settlement, the Marion County Sheriff’s Office also made a statement of “regret” for the raid, saying, “This likely would not have happened if established law had been reviewed and applied prior to the execution of the warrants.”
Ya think? FPF Senior Advocacy Adviser Caitlin Vogus broke down the flashing red lights any judge or cop should heed before storming a newsroom. Read her article here. And check out our March interview with Record publisher Eric Meyer.
No, journalists don’t need permission to cover immigration courts
Last month, we wrote to the Hyattsville immigration court in Maryland to express our alarm over a report that two journalists from Capital News Service had been expelled for not seeking express permission from the federal government to cover immigration proceedings.
That expulsion was contrary not only to the Constitution but also to the Executive Office of Immigration Review’s own guidance. But we noticed another problem with their fact sheet. It said reporters “must” check in upon arriving at immigration court. We’d been hearing anecdotes for some time about journalists being asked to “check in” at lobbies of immigration courts in other parts of the country. The fact sheet confirmed it.
In response, EOIR clarified that journalists are not required to either coordinate visits with the government in advance or check in upon arrival. And it issued an amended fact sheet to remove any doubt. We posted the fact sheet and email exchange on our site so any reporters given wrong information can have them handy. Read more here.
Secrecy and the midterms
The midterm elections are a year away, and it is essential to ensure that they are free and fair. Transparency is key, specifically surrounding the Department of Homeland Security’s election integrity unit and the Justice Department’s attempts to access voter data and equipment.
DHS’s election integrity unit is particularly secretive. For example, President Donald Trump appointed prominent election denier Heather Honey to lead the effort, but very little is known about what she’s doing with her newfound power. FPF’s Daniel Ellsberg Chair on Government Secrecy Lauren Harper has more about our efforts to hold the unit accountable. Subscribe to The Classifieds for more secrecy news.
Charges dropped against Cincinnati journalist
Charges have finally been dropped against CityBeat reporter Madeline Fening, who was arrested while covering a protest at the Roebling Bridge in northern Kentucky in July. Congratulations to the American Civil Liberties Union of Kentucky and their legal partners on the important win.
We led two letters in support of Fening and CityBeat intern Lucas Griffith. After the first, felony charges against the two were dropped. The second led prosecutors to admit to a reporter that they’d offered to drop charges in exchange for the journalists waiving their right to sue — a likely violation of both the Constitution and attorney ethics rules.
Now, both cases are over, but Griffith was found guilty of failure to disperse and fined $50. That may not sound like much, but the constitutional violation is still significant – journalists are not required to disperse along with protesters because they need to be free to cover the aftermath of protests. Read CityBeat’s coverage here.
What we’re reading
Trump vs. the BBC: What hurdles might the president’s legal argument face? (BBC). Trump “doesn’t care” if he wins the lawsuits he’s filed against newsrooms he doesn’t like, FPF’’sbsky.app/profile/did:plc:sabyz…Advocacy Director Seth Stern told BBC. “The point is to intimidate and punish those he views as critical (of) him.”
When reporting is a crime (Inquest). “Prison journalism should not be illegal. It should not be starved, stifled, or silenced. ... laws need to change.” Readbsky.app/profile/did:plc:yvl5j…Inquest’s article featuring FPF columnist Jeremy Busby’s account of how his own journalism, and that of outside reporters wanting to tell his story, is stifled by prison authorities. And watch our video featuring journalist Daniel Moritz-Rabson discussing the guide to reporting on prisons that he wrote for FPF.
The FCC’s news distortion policy should be rescinded (Protect Democracy). Thanks to our friends atbsky.app/profile/did:plc:4fvbd…Protect Democracy for furthering the fight against Brendan Carr’s censorial FCC. Carr’s selective enforcement of the policy to characterize any coverage Trump doesn’t like as “distortion” shows why the policy shouldn’t exist in the first place.
Larry Wilson: Stop shooting at the press while we do our jobs (Los Angeles Daily News). “Cops are banned from shooting non-violent people with deadly projectiles — whether they’re protesters or journalists. Because it’s illegal,” said First Amendment lawyer Susan Seager.
I tried to deliver aid to Gaza. Israel kidnapped and tortured me (The Nation). Journalist and human rights lawyer Thomas Becker writes about his treatment while detained by Israel. Watch our online discussion last week, in partnership with Defending Rights & Dissent, with three U.S. journalists who reported similar experiences after being abducted from aid flotillas.
Tech companies are betting big on nuclear energy to meet AIs massive power demands and they're using that AI to speed up the construction of new nuclear power plants.
Tech companies are betting big on nuclear energy to meet AIs massive power demands and theyx27;re using that AI to speed up the construction of new nuclear power plants.#News #nuclear
reshared this
*Libertà per il Dott. Husam Abu Safiyya*
Ecco alcuni punti chiave sulla sua situazione e le richieste di liberazione:
• Arrestato il 27 dicembre 2024 durante un raid israeliano all’ospedale Kamal Adwan.
Are EU Austerity Cuts Adding To The Inequalities?
Europe stands at perhaps the most difficult crossroads of recent times, a tough call to make between social welfare and stabilizing fiscal balance. On 4 November 2025, the IMF issued a warning, citing the deep fiscal troubles the EU is facing and how the situation is likely to worsen if immediate and more decisive steps are not taken. The rising debt levels, which could double to 140% by 2040, as suggested by the IMF, pose an imminent threat to disturbing the existing fragile balance between revenue and expenditure. Funding various social schemes, including pensions, unemployment benefits, healthcare, and education, has long been a mainstay of government policies across the EU. Now, the IMF calls for a re-evaluation of those spending policies. The message is clear: harsh measures are crucial now to have a better future. Across Europe, governments have already joined the austerity drive. For the last 18 months, the EU has been experimenting with various ideas as part of a strict fiscal policy aimed at restoring the budgetary balance. Below is a list of measures adopted across the EU countries:
- Raising the statutory retirement age.
- Freezing or delaying pension indexation.
- Limiting the duration of unemployment benefits.
- Reducing public-sector wage growth or hiring.
- Cutting healthcare and education budgets.
- Phasing out early-retirement schemes.
- Increasing consumption or environmental taxes.
- Reducing energy or transport subsidies.
- Capping family and housing support payments.
- Restricting public investment spending.
These measures have either been implemented/approved, or are currently under parliamentary debate. As policymakers adjust the policy machinery to cope with an impending economic peril, implementations are faced with a formidable opposition from the affected groups. In fact, over the last two months, a wave of rising resentment has been evident. Belgium, France, Germany, Italy, and more have all witnessed nationwide strikes, and many more are likely to follow.
Although cutting public spending might seem like a straightforward solution to rectify the current fiscal imbalance from the government’s perspective, the situation is not entirely linear. Cutting public funding, such as pensions, social benefits, or unemployment funds, reduces the disposable income of the impacted groups. Low disposable income means lower consumer demand. With demand spiraling downward, supply needs to be downsized as well, following a fundamental economic principle that matches market demand. As a result, businesses respond with layoffs, further reducing tax revenues and pushing up unemployment levels. In short, economies can face a self-perpetuating cycle that widens inequality and, even worse, triggers an economic recession (something the world witnessed in the 1930s – The Great Depression).
Furthermore, a reduction in expenditure on human infrastructure, whether in health or education, has a long-term negative impact on the economy. The immediate effect could be a robust balance sheet and good fiscal ratios. In the longer run, it weakens the foundation for sustainable growth, something which the EU stands for and identifies with. Decline in human capital, lack of innovation and global competitiveness, brain drain, social inequality, and other issues are a few notable consequences. Excessively rigid austerity measures, in a way, can undermine growth and social cohesion.
The IMF’s warning, therefore, should not be examined in a single dimension. Instead of treating it as a call to cut, it can be perceived as an invitation to rethink how Europe balances its books while safeguarding its people.
The solution lies in achieving a balance:
According to Friedrich Ebert Stiftung’s “Alternative to Austerity”, if fiscal strategies are growth-oriented, rather than simply focusing on cutting expenditure, a balance can be reinstated without impacting the welfare. Budgetary discipline will have to be achieved through the use of a balanced mix of responsible budgeting and investing public funds wisely. Pumping investments into areas such as infrastructure, education, and green technology can help countries build strong and sustainable economies, as well as secure their futures. These investments can help create more jobs, improve skills, and support long-term growth. It also calls for a fairer tax system where the wealthy and large companies contribute more, reducing the pressure on working families.
The problem the EU is facing at this moment goes beyond the budget. The challenge is about protecting fairness and dignity. Financial discipline should always go hand-in-hand with social justice.
The goal should not be to weaken the social support systems people depend on, but to strengthen and make them more sustainable, so that growth and fairness work together, rather than against each other.
Reference Links:
politico.eu/article/police-cla… | archive.ph/pYghC
euronews.com/2025/09/24/french… | archive.ph/JetNb
berlintoday.com/public-sector-… | archive.ph/8ZdCM
Oltre il dovuto
@Privacy Pride
Il post completo di Christian Bernieri è sul suo blog: garantepiracy.it/blog/oltre-il…
Che periodo! Settimane molto complicate per chi riveste un ruolo di responsabilità presso gli uffici del Garante Privacy Settimane infernali per i quattro componenti del Collegio. Dopo la magistrale overture eseguita dalla trasmissione Report, l’orchestra dell’informazione sta
Privacy Pride reshared this.
Are EU Austerity Cuts Adding To The Inequalities?
@politics
european-pirateparty.eu/are-eu…
Europe stands at perhaps the most difficult crossroads of recent times, a tough call to make between social welfare and stabilizing fiscal balance.…
L 'Alchimista Digitale
in reply to Max - Poliverso 🇪🇺🇮🇹 • • •